رنگ سازمانی چیست؟ - گراف نو خرید و فروش طرح لایه باز

رنگ سازمانی چیست؟

آنچه در این پست میخوانید
برگرد اول صفحه

رنگ سازمانی چیست؟

 

برای شروع هر کسب و کاری نکاتی هست که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ابتدای آغاز کار مهمترین اقدام انتخاب درست عناصر بصری است. عناصری که در اولین مواجهه مشتری یا مخاطب با کسب و کار یا برند شما مورد توجه قرار میگیرند.

از مهمترین عناصر بصری میتوان به لوگو و اقلام تبلیغاتی ( سربرگ، کارت ویزیت، کاتالوگ ها و بروشورهای معرفی و …) اشاره کرد که در نگاه اول باید مخاطب را جذب کند.

حال مهمترین نکته برای داشتن عناصر بصری تاثیرگذار قبل از هر چیز انتخاب رنگ مناسب برای آنهاست. رنگی که باید بر اساس چند نکته انتخاب شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد. رنگی که معرف شما در ذهن مخاطب خواهد بود و کلیه کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد. چه یک سازمان و شرکت بزرگ باشید مثل همراه اول با رنگ سازمانی آبی و نارنجی یا یک کسب و کار کوچک خانگی.

رنگ سازمانی

انتخاب رنگ سازمانی

قبل از انتخاب رنگ سازمانی باید درباره روانشناسی رنگها و تاثیر آن رو بروی مخاطب اطلاعاتی داشته باشید. مثلا تقریبا همه میدانند که رنگ سبز نشان دهنده آرامش است یا رنگ قرمز نشانه ای از شور هیجان و تحرک.

در مرحله بعد باید ببینید مخاطبین شما چه کسانی هستند. مثلا اگر شما یک مهدکودک راه اندازی کرده اید و میخواهید رنگ سازمانی انتخاب کنید مخاطبین شما کودکان هستن. پس انتخاب رنگهایی مثل قهوه ای و طوسی مناسب شما نیست. باید از ترکیب رنگ هایی شاد و کودکانه استفاده کنید. مثل صورتی و آبی کمرنگ یا …

یا اگر شما یک شرکت ساختمانی و مهندسی دارید انتخاب رنگ صورتی برای کارِ شما مناسب نیست. باید به سمت رنگهای سنگین تر از جمله آبی تیره، قهوه ای، سبز تیره یا … بروید.

به این نکته توجه کنید که استفاده از روانشناسی رنگها  در انتخاب رنگ سازمانی امری مفید است اما واجب نیست. در نهایت سلیقه فردی شما نیز در انتخاب رنگ سازمانی کسب و کار شما دخیل است و میتوانید هر رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید.

[مشاهده محصول پیشنهادی: تقویم اجرایی مدرسه لایه باز

 

آیا می توان دو رنگ سازمانی داشت؟

داشتن یک رنگ سازمانی اصلی از اصول الویه است اما برای ایجاد عناصر بصری زیباتر بهترین کار انتخاب دو رنگ است. یک رنگ اصلی و یک رنگ مکمل که با قرار گرفتن در کنار رنگ سازمانی آن را کاملتر و زیباتر کند.

معمولا رنگ سازمانی اصلی از رنگهای پایه انتخاب می شوند و رنگ سازمانی دوم یا مکمل از رنگهای ثانویه، یا خنثی یا ترکیب رنگ مکلمل رنگ اصلی انتخاب می شود.

مثلا شرکت دیجی کالا رنگ سازمانی قرمز دارد و رنگ مکمل یا دوم آن خاکستری است. انتخاب یک رنگ خنثی و تکمیل کننده.

یا شرکت همراه اول از ترکیب دو رنگ آبی کمرنگ و نارنجی استفاده می کند.

برای انتخاب رنگ سازمانی بهتر است آن را خیلی پیچیده یا شلوغ نکنید. استفاده از دو رنگ مرسوم است ولی انتخاب یک رنگ اصلی و تا چهار رنگ مکمل هم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

محدودیت ها در انتخاب رنگ سازمانی

در انتخاب رنگ هیچ محدودیتی نیست. طیف رنگها بسیار بسیار گسترده است. وقتی شما میگویید آبی، دهها رنگ آبی از طیف های گسترده در اختیار شماست.  با کمی تغییر در کد رنگ شما می توانید رنگ آبی داشته باشید که مختص شماست و در هیچ برند دیگری استفاده نشده. این درباره کلیه رنگها صدق میکند. پس خود را محدود نکنید و نگران تشابه رنگی با دیگر برند ها نباشید. با این وجود بسیاری از برندهای معتبر دنیا رنگهای مشابه هم دارند و بدون مشکل به کار خود ادامه می دهند.

 

نمونه رنگ های سازمانی شرکت های معروف

حالا به چند نمونه از برندهای معروف ایران و دنیا و رنگ های سازمانی آنها توجه کنید.

 

بانک آینده

قهوه ای و کرم

بانک انصار

زرشتی و زرد

انتشارات گاج

سبز و آبی

 بانک اقتصاد نوین

بنفش

پپسی

آبی و قرمز و سفید

تیم بارسلونا

آبی و اناری

گوگل

چند رنگ (آبی-قرمز-نارنجی-سبز)

 

نکته پایانی

برای انتخاب رنگ سازمانی، خود را محدود نکنید. توجه به اصول اصلی روانشناسی رنگها، نوع کسب و کار شما و طیف مخاطبین، در انتخاب رنگ سازمانی بسیار مهم است ولی هیچ گونه اجباری نیست و در نهایت آن چیزی که سلیقه و مدنظر شماست باید انتخاب شود.

 

می‌توانید از محصولات رایگان و پولی ما در سایت گراف نو استفاده کنید.

اگر هنوز با نحوه خرید از سایت گراف نو آشنا نیستی، با ما همراه باش.

 

 

راهنمای خرید از سایت

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

گرافیک چیست؟ همه چیز درباره طراحی گرافیک

آنچه در این پست میخوانید گرافیک چیست؟ابزار اجرایی گرافیکانواع گرافیک گرافیک دو بعدی چیست؟گرافیک سه بعدی چیست؟طراحی گرافیکگرافیست کیست؟خصوصیات یک گرافیستسخن…

بیشتر بخوانید

معرفی 10 ابزار هوش مصنوعی در فتوشاپ

آنچه در این پست میخوانید Adobe Sensei Content-Aware FillFace-Aware LiquifyNeural FiltersObject SelectionSky ReplacementSelect SubjectSuper ResolutionColorizeSmart Sharpenمعرفی 10 ابزار هوش مصنوعی…

بیشتر بخوانید

هوش مصنوعی در فتوشاپ و چگونگی استفاده از آن

آنچه در این پست میخوانید بخش اول: مفهوم هوش مصنوعی در فتوشاپبخش دوم: استفاده از هوش مصنوعی در ابزارهای فتوشاپبخش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *